Blog

Przełącz kategorię: W praktyce W teorii Poza matą

Koło do jogi

Koło do jogi to stosunkowo nowy wynalazek. Początkowo byłam sceptycznie do niego nastawiona, by z czasem nie móc się już obejść bez niego przed wykonywaniam głębokich wycięc w tył. Świetnie rozciąga...i daje popalić! Zaskoczony Po pierwszym użyciu miałam spore zakwasy na plecach i nie mogłam spać. Jak dobrze wiecie, wygięcia pobudzają układ nerwowy. A to koło daje ku temu jeszcze więcej możliwości! 

Gdy szukałam informacji na temat koła do jogi, natrafiłam głównie na joginki z Instagrama i YouTube. W sumie to więcej było zdjęć i filmów niż konkretnych informacji na temat tego, jak się z nim obchodzić. Więc zabrałam się za testowanie. Już po paru dniach zauważyłam, że z większą łatwością wchodzę do mostka, a wygięcia z rana stają się o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze. 

A teraz przedstawia Wam moje spostrzeżenia po ponad miesiącu praktyki jogi z kołem:

  • Koło świetnie rozciąga i masuje kręgosłup
  • Pomaga zwiększyć zakresy ruchu w szybko zauważalny sposób 
  • Idealnie nadaje się dla osób mających siedzący tryb pracy i tendencję do zaokrąglonych pleców
  • Można się na nim kłaść uwalniając z napięć ramiona i klatkę piersiową, a przy odpowiednim ustawieniu można rozciągnąć zginacze bioder
  • Można wykonywać na nim ćwiczenia wyrównujące dysbalans mięśniowy dla osób ze skoliozą do około 20º (ćwiczenie to pokazane jest w moim filmie na YouTube)
  • Stanowi idelane przygotowanie dla osób, które zaczynają praktykę II serii Ashtanga Jogi (szczególnie przydate przy Kapotasanie)

Opracowałam cały zestaw asan na kole, dzięki którym będzie Ci dużo łatwiej wejść do mostka (Urdhva Dhanurasany) czy Kapotasany. Zestaw ten zawiera głównie bierne rozciąganie części piersiowej kręgosłupa, mięśni klatki piersiowej, mięsni ramion oraz rozciąganie zginaczy bioder. 

 

Zacznij od tego, że łagodnie położysz się na kole, mając nogi w siadze skrzyżnym na ziemi.

Zacznij od tego, że położysz się na kole, mając pośladki na ziemi. Opcja z siadem skrzyżnym jest bardzo wygodna.

To idealne przygotowanie do dalszego rozciągania. 


 

Kolejnym etapem jest położenie się na kole z biodrami w górze. Możesz regulować intensywność rozciągania

unosząc miednicę lub dając ją w dół. Tu kieruj się przede wszytskim odczuciami z odcinka lędźwiowego kręgosłupa. 


 

To kolejny etap - i jaki przyjemny! Połóż się na kole dając ręce za siebie. Nogi wyprostuj i ustaw biodra

w rotacji zewnętrznej, co spowoduje, że stopy opadną na boki. 


 

 

Przejdź teraz do otwierania klatki piersiowej. To bardzo proste i skuteczne rozciąganie, wystarczy wyprostować łokcie

i pozwolić klatce piersiowej opadać. Pamiętaj, aby ustabilizować odcinek lędźwiowy, lekko przybliżając pępek do kręgosłupa. 


 

I tutaj uzbroj się w cierpliwość! Złap w ręce kostkę do jogi i pozwól, aby grawitacja wykonała pracę za Ciebie.


 

Przyszedł czas na zginacze bioder, a zwłaszcza mięsień biodrowo-lędźwiowy (m. iliopsoas). Czy wiesz, że to one w

bardzo dużym stopniu powodują bóle kręgosłupa? Dodatkowo jeśli masz je mocno napięte, możesz zapomnieć

o mostku w którym miednica swobodnie pochyla się w tył. Zatem połóż udo na kole i przytrzymaj minimum 2 minuty,

a potem zamień strony. 


 

A teraz dodatkowe "czułości"! Jeśli uchwycisz za stopę, dodatkowo rozciągniesz mięsień prosty uda (m. rectus femoris).

Jeśli nie chwitasz za stopę, zrób to przez pasek. 


 

A teraz wersja dla mocniej elastycznych joginów, trzymając za stopę postaraj się dotknąć czołem do podłogi. 


 

A to taki bonus, który lubię wplatać w tą sekwencję. Idelanie przygotowuje do wykonania szpagatu. Oczywiście nadal

pracujemy nad rozciąganiem zginaczy bioder w nodze, która jest z tyłu. 


 

 

Przyszedł czas na kulminację! Zaczynamy mocne wygięcia w tył. W tej chwili koło podpiera plecy i pośladki,

dzięki czemu łatwiej będzie Ci się rozluźnić. Pamiętaj, że nie od razu znajdziesz odpowiednie ustawienie koła.

Każdy z nas ma inne proporcje, a koło jeden rozmiar. Warto więc być cierpliwym. 


 

Przyszedł czas na Kapotasanę. W niej dowiesz się, czy warto było wykonywać te wszytkie asany wcześniej.

Zapewniam, że poczujesz różnicę! 


 

Na temat koła nagrałam także recenzje na YouTube.