Do zobaczenia!

Oddychaj!

Oddychaj!

Oddychaj! Jestem pewna, że z tym lakonicznym stwierdzeniem nie raz spotkaliście się na zajęciach jogi. Nie jestem przekonana, czy samo „oddychaj” wystarczy. Na co dzień oddychamy, nie zwracając nawet uwagi na to, w jaki sposób to robimy. W sytuacjach stresujących, dochodzi do przyspieszenia oddechu, a czasem nawet jego wstrzymywania. Gdy jesteśmy zrelaksowani, oddech spowalnia.

W czasie praktyki asan, nie chodzi nawet o to, aby o nim nie zapomnieć. To jego regulacja, poprzez odpowiednie kierowanie oddechu do poszczególnych partii płuc, jest istotna.

Jeśli osoba żyjąca w przewlekłym stresie przyjdzie na jogę i nawet z całych sił będzie starała się „oddychać”, na niewiele się to zda, jeśli odruchowo oddycha szczytami płuc. Ten typ oddechu pobudza współczulny układ nerwowy, odpowiedzialny za relacje „uciekaj albo walcz”. Błędne koło.


Istotna jest reedukacja oddechu. Odblokowanie napięć w przeponie i aktywizacja oddechu torem przeponowym dolnożebrowym. Zatem ważna jest najpierw obserwacja oddechu, aby wiedzieć, w jaki sposób to robimy. Tego typu obserwacje oddechu znajdziecie na moim YouTube. To pierwszy krok, do świadomej praktyki jogi.

Sprawdź moje filmy na temat oddechu w jodze:

Jak oddychać podczas praktyki jogi
Nauka obserwacji oddechu
Świadomość oddechu w ciele
Oddech Ujjayi