pozycja do medytacji

Pozycja do medytacji – jaka jest najlepsza?

Jeśli w temacie medytacji jesteś początkująca_y lub jeśli medytujesz już od jakiegoś czasu, ale wciąż nie możesz znaleźć odpowiedniej pozycji – przeczytaj ten artykuł! Gwarantuję, że razem znajdziemy taką pozycję, w której będziesz czuł_a się komfortowo, a medytacja stanie się dla Ciebie przyjemnym rytuałem.

Pozycja do medytacji to podstawa całej praktyki. Bez odpowiedniego ułożenia ciała trudno o wyciszenie i relaks. Co jest najważniejsze w pozycji do medytacji? Przede wszystkim stabilność i wygoda. Tego właśnie powinieneś_powinnaś szukać, obserwując sygnały płynące z Twojego ciała.

Akcesoria do medytacji

Być może wydaje Ci się, że aby znaleźć poprawną pozycję do medytacji, potrzebujesz poduszki, wałka czy jeszcze innych tego typu akcesoriów. To błędne myślenie. Tego typu ”sprzęt” prawdopodobnie ułatwi Ci utrzymanie właściwej pozycji przez dłuższy czas, lecz absolutnie nie są to niezbędne rzeczy.

Jak więc poradzić sobie bez nich?

Wskazówki, które umieściłam poniżej, nazywam “punktami kontrolnymi”. Jeśli o nie zadbasz, zdecydowanie łatwiej będzie Ci skupić się na medytacji, zamiast ciągle się wiercić!

Jak ustawić poszczególne części ciała, aby Twoja pozycja do medytacji była tą właściwą?

Miednica: postaraj się znaleźć i utrzymać miednicę w punkcie, w którym znajduje się ona między przodopochyleniem i tyłopochyleniem.

Guzy kulszowe: wyrównaj obciążenie między prawym i lewym guzem kulszowym (to te kości na pośladkach). Możesz to zrobić lekko kołysząc się na boki. Znajdź punkt, w którym ciężar rozkłada się na oba guzy kulszowe jednakowo. Często jest tak, że drętwieje nam jedna noga, pośladek itp. Spowodowane jest to nierównomiernym rozmieszczeniem ciężaru ciała między prawą i lewą stroną.

Kręgosłup: kręgosłup powinien być wyprostowany. Poczuj docisk guzów kulszowych i wciskając je mocniej w ziemię, odepchnij się od nich, wyciągając kręgosłup ku górze. Jeśli wybierasz w trakcie medytacji opcję z podporem pleców, zadbaj o to, żeby się nie opierać odchylając do tyłu. Zaśnięcie gwarantowane! 

Głowa: zadbaj o to, aby znajdowała się nad klatką piersiową (a klatka piersiowa nad miednicą). Jeśli masz tendencję do wysuwania głowy w przód, generujesz duże napięcia dla odcinka szyjnego! Cofnij więc nieco brodę w tył, wyobrażając sobie, że chcesz przybliżyć potylice do ściany.

Twarz i szczęka: nie zaciskaj zębów! Możesz zostawić lekko rozchyloną szczękę i żuchwę, jednocześnie zostawiając zamknięte usta. Mięśnie i skórę twarzy rozluźnij tak, aby nie pokazywała emocji.

Oczy: najlepiej, aby były zamknięte. Dzięki temu przeniesiesz swoją uwagę do wewnątrz. Jeśli jednak przy zamknięciu oczu odczuwasz niepokój, zostaw je otwarte i wpatruj się w jeden konkretny punkt. Pomoże Ci to zapanować nad zmysłem wzroku.

Abyś lepiej mógł_mogła zrozumieć, o czym piszę, zachęcam Cię do obejrzenia mojego filmu, w którym dokładnie pokazuję, jak znaleźć wygodną i bezpieczną pozycję do medytacji.

Rodzaje pozycji medytacyjnych:

Siad skrzyżny choć jest najpopularniejszą pozycją do medytacji, to nie jest jedyną właściwą opcją. Jakie są najczęstsze pozycje medytacyjne?

Siad skrzyżny: można wykonywać go na podłodze lub na poduszce do medytacji. Kolana opieramy na podłodze. Jeśli Twoje kolana nie mogą opaść, podłóż sobie coś pod pośladki. Spowoduje to rozluźnienie rejonu bioder, dzięki czemu kolana mogą opaść w dół. Warto też w takiej sytuacji położyć coś pod nie, aby ustabilizować pozycję i rozluźnić stawy kolanowe. Dłonie ułóż na kolanach lub udach, wnętrzem do góry.

Pozycja lotosu: w tej pozycji także siedzimy na podłodze, jednak stopy kładziemy na swoich udach. Ta pozycja jest bardziej zaawansowana niż inne, więc nie bądź na siebie zły_a, jeśli nie będziesz w stanie jej wykonać.

Siad japoński: w tej pozycji siedzimy na swoich stopach. Jeśli w tym ustawieniu odczuwasz ból kolan – podłóż sobie coś miękkiego pod miednicę. W ten sposób odciążysz kolana.

Siad na krześle: usiądź na krześle z wyprostowanym kręgosłupem, jednak nie opieraj się o oparcie. Stopy trzymaj na podłodze, a dłonie połóż na udach wnętrzem do góry.

Pozycja leżąca lub półleżąca: jeśli wiesz, że na pewno nie dasz rady medytować w siadzie lub na krześle, możesz się położyć. Ułóż wtedy nogi nieco szerzej niż szerokość Twoich bioder, a ręce połóż wzdłuż ciała, pozostawiając wnętrza dłoni do góry. Jednak taka pozycja niesie za sobą pewne ryzyko – możesz nawet nie zauważyć, jak zaśniesz 😉

Jeśli chcesz wypróbować którąś z pozycji, polecam Ci poniższe medytacje lub te, które mam w sklepie. Pozwolą Ci one nie tylko się wyciszyć i zrelaksować, ale także przeżyć piękną lekcję uważności i wejścia w swoje wnętrze.

Medytacja

Relaksacja

Mam nadzieję, że teraz poprawna pozycja do medytacji nie stwarzała Ci żadnych problemów, a Ty z przyjemnością będziesz oddawać się temu cudownemu rytuałowi.