napięciowy ból głowy

Skąd bierze się napięciowy ból głowy i jak sobie z nim radzić?

Jak często miewasz bóle głowy? I czy potrafisz rozróżnić przyczynę ich powstania? Napięciowy ból głowy to ból, z którym zmaga się wielu z nas, jednak często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Nie każdy rozpoznaje typ bólu, który właśnie odczuwa.

Jakie typy bólu głowy rozróżniamy?

Najłatwiej będzie to określić, patrząc na objawy i lokalizację:

Napięciowy ból głowy: przód głowy, czoło i skronie.

Migrenowy ból głowy: jednostronny, jakby dzielił głowę na dwie części.

Zatokowy ból głowy: zaostrza się przy pochyleniu głowy; objawy bólowe pojawiają się w okolicach nosa i oczu; ból pulsujący/tętniący.

Klasterowy ból głowy: zazwyczaj po jednej i tej samej stronie; dotyczy głównie otoczenia oczodołu oraz przyległej skroni i czoła; bólowi często towarzyszy zaczerwienienie oka, obrzęk powieki, łzawienie i wyciek surowiczy z nosa lub uczucie jego zatkania.

Teraz znając już różne rodzaje bólu głowy, możesz zadecydować, czy potrzebujesz brać tabletkę od bólu głowy! O ile z bólem migrenowym się nie dyskutuje i tabletka jest najczęściej niezbędna, to na napięciowe bóle głowy można szybko zaradzić! Możesz wykonać krótki zestaw ćwiczeń dostępny na moim YouTube! Dostaje mnóstwo wiadomości, że działa 😉 Spróbuj!

Pewnie zastanawiasz się, co jest przyczyną tego, że napięciowy ból głowy powraca jak bumerang!

Przyczyny napięciowego bólu głowy:

Stres

Niepokój

Przemęczenie

Odwodnienie

Problemy ze wzrokiem

Jak poradzić sobie z napięciowym bólem głowy?

Praktykuj jogę i medytuj

Joga i medytacja stanowią świetne sposoby na radzenie sobie z uczuciem stresu i niepokoju. Polecam Ci te dwie praktyki z mojego kanału:

Pamiętaj jednak, że jeśli uczucie stresu i niepokoju utrzymuje się dłuższy czas i zaczyna dominować w Twoim życiu – skontaktuj się ze specjalistą.

Dbaj o swój sen i regenerację

Na przemęczenie najlepszym lekarstwem jest sen! Nic tak nie regeneruje nas w naturalny sposób, jak długi i głęboki sen. Jest wiele zada, których stosowanie pomoże Ci zadbać o zdrowy sen. Stosowanie się chociaż do kilku z nich, wprowadzi nową jakość do Twojego życia. Staraj się zasypiać i wstawać codziennie o tej samej porze. Weekendy nie mają tu znaczenia – ważna jest konsekwencja, by zachować poprawny rytm okołodobowy! Jeśli lubisz trenować lub praktykować jogę wieczorami, postaraj się, aby nie robić tego później niż 3 godziny przed snem.

Przed położeniem się do łóżka – przewietrz swoją sypialnię. Optymalna temperatura w pomieszczeniu, w którym śpisz to 18–21°C. Przynajmniej 1,5 godziny przed zaśnięciem wyłącz tv i odłóż telefon i laptopa. Światło niebieskie docierające do nas z elektroniki hamuje uwalnianie melatoniny, a dla mózgu jest sygnałem świtu. Skup się na zdrowym wyciszeniu. Przed snem polecam: przeczytać książkę (światło z lampki nocnej powinno padać zza głowy), popisać w dzienniku intuicyjnym i włączyć spokojną, relaksacyjną muzykę.

Nawadniaj swój organizm

Wiesz, ile bólów głowy wynika z nieodpowiedniego nawodnienia organizmu? Bardzo dużo! Nawadnianie to bardzo istotna kwestia. Nie raz łapałam się na tym, że gdy zaczynała boleć mnie głowa, przyczyna była bardzo prosta. Za mało piłam w ciągu dnia. Nie chodzi tu oczywiście o kawę i herbatę. One przyczyniają się do odwodnienia naszego organizmu! Najlepsza jest woda niegazowana, bez dodatków typu cytryna czy sok do smaku. Pij wodę małymi łykami w ciągu całego dnia. Organizm lepiej przyswaja jednorazowo niewielkie porcje płynów. Nie dopuszczaj do pojawienia się nawet małego uczucia pragnienia – oznacza ono, że Twoj organizm zaczyna się odwadniać. Jeśli masz problem z regularnym piciem wody, polecam Ci aplikację na telefon, która Ci to ułatwi. Jest wiele takich ”apek”. Ja jakiś czas temu odkryłam Waterbalance i z nią jest mi już łatwiej pamiętać o częstym nawadnianiu.

Troszcz się o wzrok

Kiedy ostatnio badałaś_eś wzrok? To bardzo istotne! Nawet jeśli nie nosisz okularów, wizyta kontrolna u okulisty nie zaszkodzi. Z czasem potrafimy się przyzwyczaić do małej wady. Wydaje nam się, że dobrze widzimy, jednak zazwyczaj odbywa się to jakimś kosztem, choćby wysunięciem głowy w przód, aby widzieć lepiej. Potem zaczyna się już cała kaskada napięć w ciele, która doprowadza do napięciowych bóli głowy.

Jakie mięśnie odpowiedzialne są za napięciowy ból głowy?

Jak sama nazwa mówi – napięciowy ból głowy bierze się także z napięć. Jakich? Oczywiście mięśniowych! Jakie mięśnie są za to odpowiedzialne? W głównej mierze są to:

Mięśnie podpotyliczne – napięcie mięśni podpotylicznych upośledza prawidłowe krążenie, powoduje zaburzenie czucia i ból w okolicach skroni i czoła. Napinają się przy problemach ze wzrokiem, długotrwałym siedzeniu przed komputerem i korzystaniu ze smartfona z pochyloną głową. Znasz to? 😉 Napięcie z mięśni podpotylicznych przechodzi na czepiec ścięgnisty (to taka mięśniowa czapeczka na czaszce), obejmując prawie cała głowę. Nic dziwnego, że mięśnie te są przeciążone, skoro mają dźwigać tyle kilogramów!

mięśnie podpotyliczne
szyja_smartfon

Mięsień czworoboczny – napina się, gdy nie mamy podpartych przedramion w trakcie pracy przed komputerem. Zwróć uwagę na to, czy Twoje przedramiona są zawieszone w powietrzu w czasie pisana na klawiaturze lub używania myszki.

mięsień czworoboczny

Mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy – jego napięcie napięcie przenosi się w rejon potylicy i czoła.

mięsień mostkowo obojczykowo sutkowy

Mięsień skroniowy – napina się podczas stresu, długotrwałego żucia (np. gumy), gdy zaciskamy zęby, zgrzytamy zębami przez sen. Daje objawy bólu głowy w obrębie skroni.

mięsień skroniowy

,,Lepiej zapobiegać niż leczyć” – to znane stwierdzenie, które niesie za sobą wiele mądrości. Wielu bólom, które odczuwamy w naszym organizmie możemy zapobiec, stosując się do kilku sprawdzonych rad. Lecz najważniejsze – zawsze słuchaj swojego ciała, ono najlepiej wie, czego właśnie potrzebuje.